"Plod je pak Duha: ljubav, radost, mir,
velikodušnost, uslužnost, dobrota, vjernost,
blagost, uzdržljivost. Protiv tih nema zakona."
Gal 5, 1
Tko je Duh Sveti?
Isus je po Duhu Svetom postao “Krist”. Po Duhu Svetom
Djevica Marija začinje Krista: on ga, po anđelu, pri njegovu rođenju navješćuje
kao Krista; on ispunja Krista i djelima ozdravljanja i spasenja njegova snaga
iz Krista izlazi. Konačno, Duh uskrisuje Isusa od mrtvih.
“Duh Sveti” vlastito je ime Onoga kojega častimo i slavimo
skupa s Ocem i Sinom: Crkva ga je primila od Gospodina i ispovijeda ga u
krštenju svoje nove djece.
Izraz “Duh” prijevod je hebrejskog izraza Ruah koji, u
prvotnom smislu znači dah, zrak, vjetar. Isus upotrebljava osjetnu sliku vjetra
da dočara Nikodemu transcendentnu novost Onoga koji je osobno Dah Božji, Duh
Božji. S druge strane, Duh i Svet božanski su atributi zajednički trima
božanskim osobama. Ali povezujući oba izraza, Sveto pismo, Liturgija i
bogoslovni govor označuju neizrecivu osobu Duha Svetoga, bez mogućeg dvoznačja
s drugim upotrebama izraza “duh” i “svet”.
Nazivi Duha Svetoga
Kad najavljuje i obećaje dolazak Duha Svetoga, Isus ga
naziva “Paraklet”, doslovce: “Onaj koji je prizvan uz”, latinski ad-vocatus (Iv
14,16.26; 15,26; 16,7). “Paraklet” se obično prevodi “Tješitelj”, budući da je
Isus prvi tješitelj. Sam Isus naziva Duha Svetoga i “Duhom istine” (Iv 16,13).
Osim toga vlastitog imena koje se najviše rabi u Djelima
apostolskim i poslanicama, u Pavla nailaze nazivi: Duh obećanja, Duh
posinjenja, Duh Kristov (Rim 8,11), Duh Gospodnji (2 Kor 3,17), Duh Božji (Rim
8,9.14; 15,19, 1 Kor 6,11; 7,40), a u svetog Petra: Duh slave (1 Pt 4,14).
Simboli Duha Svetoga
Voda. Simbolizam vode označuje djelovanje Duha Svetoga u
krštenju: poslije zaziva Duha Svetoga, voda postaje sakramentalni učinkovit
znak novog rođenja: kao što se trudnoća našega prvog rođenja zbiva u vodi, tako
krsna voda stvarno označuje da je naše rađanje na božanski život dar Duha
Svetoga. A, “kršteni u jednom Duhu”, mi smo “jednim Duhom” i “napojeni” (1 Kor
12,13): Duh je, dakle, i osobno živa voda koja iz raspetog Krista provire kao iz
vlastita vrela te u nama struji u život vječni.
Pomazanje. Znakovitost mazanja uljem toliko je izrazita za
Duha Svetoga da mu postaje sinonimom. U kršćanskoj inicijaciji ono je
sakramentalni znak potvrde, koja se u Istočnoj Crkvi upravo zove “krizma” (pomazanje).
No da bismo mu razumjeli puno značenje, treba se sjetiti prvoga pomazanja koje
je Duh Sveti izvršio: Isusova. Krist (židovski rečeno “Mesija”) znači
“pomazanik” Duhom Božjim. U Starom savezu bilo je “pomazanika” Gospodnjih, u
prvom redu kralj David. Ali Isus je od Boga pomazan na jedinstveni način:
ljudska narav koju je Božji sin uzeo sva je “pomazana Duhom Svetim”. Isus je po
Duhu Svetom postao “Krist”. Po Duhu Svetom Djevica Marija začinje Krista: on
ga, po anđelu, pri njegovu rođenju navješćuje kao Krista a Šimuna potiče da
pođe u hram vidjeti Krista Gospodnjega; on ispunja Krista i djelima
ozdravljanja i spasenja njegova snaga iz Krista izlazi. Konačno, Duh uskrisuje
Isusa od mrtvih. I pošto je u svom čovještvu što pobijedi smrt postao potpuno
“Krist”, Isus obilno izlijeva Duha
Svetoga sve dok “sveti”, u jedinstvu s ljudskom naravi Sina Božjega, ne postanu
“savršeni čovjek, do mjere dobi punine Kristove” (Ef 4,13): “potpuni Krist”,
kako veli sv. Augustin.
Oganj. Dok voda označuje rođenje i plodnost života što ga
daruje Duh Sveti, oganj je znak preobrazujuće energije djelâ Duha Svetoga. Kada
prorok Ilija, koji “usta kao oganj, te mu je riječ plamtjela kao buktinja” (Sir
48,1) na brdu Karmelu molitvom s neba privlači oganj na žrtvu, taj oganj slika
je Duha Svetoga koji preobražava ono što dodirne. Ivan Krstitelj, koji ide pred
Gospodinom “u duhu i sili Ilijinoj” (Lk 1,17), najavljuje Krista kao onoga koji
će “krstiti Duhom Svetim i ognjem” (Lk 3,16), to jest Duhom o kome će Isus
reći: “Oganj dođoh baciti na zemlju, pa kako bih želio da je već planuo!” (Lk
12,49) Na duhovsko jutro Duh Sveti na učenike silazi u obliku plamenih jezika i
ispunja ih (Dj 2,3-4). Duhovna predaja zadržat će ovaj simbolizam ognja kao
jedan od najizražajnijih za djelovanje Duha Svetoga. “Duha ne gasite” (1 Sol
5,19).
Oblak i svjetlo. Ta su dva simbola nerazdvojiva u očitovanju
Duha Svetoga. Pri Bogojavljanju u Starom zavjetu oblak, nekada taman, nekada
svijetao, razotkriva Boga živoga i spasitelja, skrivajući transcendenciju
njegove Slave: tako Mojsiju na brdu Sinaju, kod Šatora sastanka i za putovanja
pustinjom; ili Salomonu za posvete Hrama. Te su slike ispunjene po Kristu u
Duhu Svetom. Duh silazi na Djevicu Mariju i osjenjuje ju da bi Isusa začela i
rodila. Na brdu Preobraženja on dolazi u oblaku i osjenjuje Isusa, Mojsija i
Iliju, Petra, Jakova i Ivana; i “iz oblaka” doprije glas: “Ovo je Sin moj,
Izabranik moj! Njega slušajte!” (Lk 9,34-35). On je konačno oblak koji na dan
uzašašća ote Isusa očima učenika i koji će ga objaviti kao Sina Čovječjega na
dan njegova ponovnog dolaska u slavi.
Pečat je simbol vrlo blizak simbolu pomazanja. Upravo je
Krist onaj “kojega je Bog opečatio” (Iv 6,27); a u Njemu Otac i nas označuje
svojim pečatom. Budući da označuje neizbrisiv učinak pomazanja Duha Svetoga u
sakramentima krštenja, potvrde i reda, slika pečata (sphragis) u nekim se
teološkim predajama upotrebljava da se izrazi neizbrisiv biljeg (“karakter”)
utisnut tim trima sakramentima, koji se stoga ne mogu ponoviti.
Ruka. Polažući ruke Isus ozdravlja bolesnike i blagoslivlje
djecu. U njegovo će ime apostoli činiti to isto. I dalje, Duh Sveti se daje polaganjem
apostolskih ruku. Poslanica Hebrejima spominje polaganje ruku među “temeljnim
člancima” svog učenja. Taj znak svemoćnog izljeva Duha Svetoga Crkva je
sačuvala u svojim sakramentalnim epiklezama.
Prst. Isus “đavle izgoni prstom Božjim” (Lk 11,20). Ako je
zakon Božji bio napisan na kamenim pločama “prstom Božjim” (Izl 31,18), “pismo
Kristovo”, povjereno brizi apostola, “napisano je Duhom Boga živoga, ne na
pločama kamenim, nego na pločama od mesa, u srcima” (2 Kor 3,3). Himan “O dođi,
Stvorče Duše svet” zaziva Duha Svetoga kao “digitus paternae dexterae” – “prst
desne Očeve”.
Golubica. Na svršetku potopa (kojega simbolizam označuje
krštenje), Noa je ispustio golubicu koja se vraća sa svježom maslinovom
grančicom u kljunu, što je znakom da je zemlja ponovno pogodna za stanovanje.
Kad Krist izlazi iz vode krštenja, Duh Sveti u obliku golubice silazi na nj i
na njemu ostaje Tako Duh Sveti silazi i ostaje u očišćenu srcu krštenika. U
nekim Crkvama, preostali euharistijski Kruh čuva se u kovnoj posudi golubinjeg
lika (kolumbarij) koja visi iznad oltara. U kršćanskoj ikonografiji simbol
golubice čest je za oznaku Duha Svetoga.
Izvor: Katekizam Katoličke Crkve
SRETAN BLAGDAN DUHA SVETOGA
sanna
Nema komentara:
Objavi komentar