15.9.08

Apologetika-obrana svoje vjere


Apologetika
Zašto trebamo braniti svoju vjeru? Da bismo imali pravilan stav prema obrani vjere samo se trebamo ugledati na Isusa. On se nije libio ukoriti, opomenuti, prozvati i to ne samo svoje učenike nego i sve druge ljude.
Apologetika je grana teologije koja se bavi obranom vjere. Mnogi misle da danas nije potrebno braniti vjeru, jer tobože živimo u doba demokracije i ekumenizma pa bi obranom vjere samo zaoštrili međuljudske odnose. Vlada mišljenje da treba poštivati tuđe mišljenje i uvjerenje, ma kakvo ono bilo, a sve to radi izbjegavanja sučeljavanja i trzavica – radi mira u kući. Mi često imamo različito mišljenje o nekom nogometnom timu, o pjevaču, o političkoj stranci i o tome živo raspravljamo i sučeljavamo svoja mišljenja, a ipak ostajemo i dalje prijatelji. Kada je riječ o vjeri, onda se pak radije povlačimo u sebe i svoje stavove zadržavamo za sebe bojeći se da ne bi drugu osobu uvrijedili.

Da bismo imali pravilan stav prema obrani vjere samo se trebamo ugledati na Isusa, jer on nam je primjer u svemu. Isus se nije libio ukoriti, opomenuti, prozvati i to ne samo svoje učenike nego i sve druge ljude s kojima se susretao, bez obzira na njihovo religijsko opredjeljenje. On je propovijedao evanđelje svakom čovjeku, a od svojih sljedbenika je tražio da čine isto. Od tih prvih dana kršćanstva, još za vrijeme Isusova života, pa sve do danas, vjera je uvijek bila napadana. Sjetimo se kako su farizeji optuživali Isusa da čini čudesa uz pomoć sotone. No, Isus nije ostao šutke nego im je odgovorio na te optužbe (Mt 12,24–30). Koliko mi čujemo optužbi na račun Katoličke Crkve; da li mi odgovorimo na te optužbe, i da li znamo na njih odgovoriti?

Od apostola pa sve do danas uvijek je bilo branioca vjere. Sveti Pavao u svojoj poslanici Kološanima kaže: ”Poučavajte i opominjite jedan drugoga sa svom mudrošću!” (Kol 3,16). Ne trebamo se stidjeti svoje vjere, niti ustručavati od pouke ili upozorenja onima koji krivo vjeruju (Tit 1,10–11; 3,10). Da bismo mogli braniti svoju vjeru moramo je prvo dobro poznavati. Katolici su ”sol zemlji. Ali ako sol obljutavi, čim će se ona osoliti?” (Mt 5,13). Katolici koji ne prihvaćaju vjeru u cijelosti su kao sol koja obljutavi. Umjesto što napadaju crkvu, bolje bi im bilo da slušaju svoje svećenike i biskupe koji već 2000 godina brižljivo čuvaju i prenose vjeru otaca svojih, onako kako su nam je predali apostoli.

Danas postoji preko 30.000 samo na kršćanstvu baziranih denominacija, sekti i kultova, da i ne spominjemo ostale religije istoka, kao što su budizam, hinduizam itd. Ima raznovrsnih religija, počevši od onih koji se klanjaju komadu kamena, do onih koji vjeruju da Bog vozi leteći tanjur. Da li mi trebamo poštivati njihovo mišljenje, bez obzira koliko su u krivu? Mnogi misle da nam to nalaže demokratsko opredjeljenje, da je sučeljavanje besmisleno jer vodi k razdoru. Međutim, Isus ne poznaje kompromis kada je vjera u pitanju: ”Nemojte misliti da sam došao donijeti na zemlju mir! Nisam došao da donesem mir, nego mač” (Mt 10,34). Sjetimo se samo koliko je mučenika dalo svoje živote u obrani vjere. Poznati apologet Frank Sheed tvrdi da svaki čovjek zaslužuje poštovanje, ali ne i svako njegovo religijsko uvjerenje. Čovjekovo razmišljanje o religiji ne bi trebalo zasluživati više poštovanja nego njegovo razmišljanje o bilo kojem drugom polju života, na primjer o nogometu. Pokazati poštovanje prema religijskom uvjerenju za koje znamo da je krivo, značilo bi da tu osobu tretiramo djetinjasto, ne želimo joj reći istinu da joj ne bi razbili iluzije. Drugim riječima, tretirajući čovjekovo religijsko uvjerenje s više poštovanja nego ono zaslužuje znači tretirati čovjeka s manje poštovanja nego on zaslužuje. Ako mi vidimo da netko srlja u propast mi ćemo ga upozoriti, mada ćemo respektirati njegovu odluku kakvagod ona bila, jer slobodna volja je dana od Boga i to se mora poštivati. Treba dakle pokazati respekt prema čovjeku, ali ne bezuvjetno i prema njegovom uvjerenju. Ako budemo šutjeli, onda ćemo završiti kao one zemlje u kojima su legalizirani abortus, eutanazija, homoseksualni brakovi, prostitucija, droga itd. ”Vi ste svjetlo svijetu,” rekao je Isus svojim sljedbenicima. ”Ne žeže se svijeća da se stavi pod varićak, nego na svijećnjak da svijetli svima u kući (Mt 5,14–15).”

Neki će reći, pa sve su religije samo različiti putovi u nebo, nema bolje ili lošije religije. Sve religije potječu od čovjeka te se zasnivaju na čovjekovom poimanju Boga i vode do Boga ovim ili onim putem. Mogli bi reći da – ALI, postoji jedna religija koja je drugačija od svih ostalih, jedna religija koja ne potječe od čovjeka već od Boga živoga, religija koju nije izmislio čovjek, već nam je dana kroz objavu Isusa Krista Boga našega – tu religiju naučava jedna sveta katolička i apostolska Crkva. Katolička Crkva je jedina koja može reći da je njen osnivač sam Bog (Mt 16,18), a ne čovjek. Ni jedna druga religija ne može ustvrditi da je osnovana izravno od Boga.

Ekumenizam nikako ne stoji u suprotnosti s obranom vjere, naprotiv. Pravi ekumenizam se zasniva na razumijevanju razlika među religijama, te dijalogu o tim razlikama i suradnji na onim poljima koja su nam zajednička. Ignoriranje razlika ili izbjegavanje razgovora o razlikama ne može dovesti do plodne suradnje. Upravo suprotno, različita stajališta se moraju dobro upoznati, kako bi obje strane, dobro informirane, mogle ući u dijalog. Klasičan primjer lošeg ekumenizma je kad se kritizira određeno stajalište, a da se o njemu nema prava informacija. Nama je dužnost da objasnimo stajališta Katoličke Crkve, kako bi nas drugi mogli bolje razumjeti.

Obrana vjere nije samo usmjerena prema drugim religijama ili nevjernicima, mada je to njen primarni zadatak, već ona često vodi i k vlastitom obraćenju, tj. produbljenju vjere te nam pomaže, upoznavši otajstva vlastite vjere, da vjerodostojnije živimo vjeru svojih otaca. Na kraju, mogli bismo reći da se konačna svrha obrane vjere svodi na privlačenje duša k Isusu Kristu, Bogu našemu. Na to smo pozvani od Isusa: ”Pođite za mnom, i učinit ću vas ribarima ljudi!” (Mt 4,19).

dr. Ivan Poljaković

s neta

Pitam se?
Nedavno gledah i slušah na televiziji neke američke znanstvenike i na izjavu jednoga od njih počela sam razmišljati i još uvijek razmišljam što bih mu kazala na izjavljeno, a pošto ja još uvijek razmišljam pozivam i tebe koji ovo čitaš da se pokušaš barem malo baviti obranom svoje vjere tzv. apologetikom...Izjava je glasila : Vjera bi bila korisan da je razumna ali vjera nije razumna.

Sanna

1 komentar:

Lux kaže...

Blaženi Ivan Merz nam poručuje:
"Svi ljudi imaju moralnu dužnost da ispovijedaju vjeru, tj. da priznaju Boga kao počelo od koga ovisimo i kome moramo odavati štovanje. U potvrdu te teze navodi dva detaljno obrađena i razrađena argumenta: historijsko-psihološki i metafizički. I to je jedno od njegovih nastojanja da razumski opravda vjeru i istakne njezinu važnost i potrebu."

Ljetovanje na Krapnju, 2019.g.-nastavak

I tako, dok se još 2017 pisao na portalima  Zaboravljeni biser Mediterana stoji u ladicama šibenskog gradonačelnika  već 2018 su b...